2010. június 16., szerda

Eperlekvár variációk

Az utolsó előtti pillanatban sikerült a tervet kivitelezni. Sajnos az egyik ujjamat megoperálták és ezért majdnem meghiúsult az egész. Két nappal az esetet követően a Férjem bevonásával azért mégis csak megtörtént . Az eper minősége már hagyott kívánalmakat maga után, de még így is egy közép áras viszonylag jó minőséget sikerült vennünk. Hat kg-ból annyi volt a veszteség, amennyi lejött a szárakból és a kóstolásból. Elhanyagolható volt a kidobott mennyiség. Az ára viszont majdnem 800 ft. volt. Sajnáltam volna, ha nem sikerül eperlekvárt főzni, mert a Jókaja blogján látott csilis eper nem hagyott nyugodni. Azt hiszem nagyon finom lesz sajtokhoz, húshoz, meg még majd kitalálom, hogy mihez.
Csilis eper
  • 1 kg tisztított eper
  • 1/2 kg piros kalif.paprika
  • 4 db kicsi csilipaprika
  • 0,6 dl balzsamecet
  • 40 dkg cukor
  • 1 cs. zseléfix 3:1-ben

A kaliforniai paprikát felvágtam négy részre , kimagoztam és egy tepsibe téve 230 fokon megsütöttem a héját. Pontosabban megégettem, mert amikor már megfeketedett, akkor volt jó. Elzártam és bespricceltem egy kis vizet a paprikákra. Becsuktam az ajtót és ott hagytam a gőzben puhulni, amíg én az üvegekkel és a többi hozzávalóval voltam elfoglalva. Mire sorra kerültek, szépen le lehetett szedni a héjukat.

  • az epreket egy kicsit kézzel összetörtem
  • a kalif.paprikát kisebb darabokra vágtam
  • a csilit összevágtam, de kettőből kiszedtem a magokat is / nekem most munkaeszköz volt a gumikesztyű, de csili magozáshoz és vagdosáshoz mindenkor jól jön /

Minden hozzávalót beleöntöttem a lábasba és addig kevergettem, amíg felforrt. Botmixerrel még összetörtem és ezután újból forraltam kb. 3-4 percig. Mikróban sterilizált kicsi üvegekbe tettem peremig töltve. Celofánt tettem rá, azután a csavaros tetőt, fejre állítottam kb. öt percre / ezt is a férjem csinálta / és azután bebugyoláltam egy éjszakára. Nekem így megnyugtató, pedig a fejre állítás után már mehetnének az üvegek a kamrapolcra. Kellemesen pikáns, csípős, édes lett.

Csokoládés eperlekvár

Hagyományos eperlekvárt készítettem szintén zseléfixszel, de ebbe is tettem 0,5 dl balzsamecetet. 1 kg 20 dkg volt a tisztított eper. 5 dkg volt a csokoládé, 35 dkg volt a cukor.

  • Amikor a lekvár készen volt és üvegbe töltöttem, akkor tettem bele az üvegbe az apróra vágott csokoládét, ami most 70%-os étcsokoládé volt.
  • A forró lekvártól valamennyire olvadt a csokoládé, de később még át is forgattam egy kicsit az üvegeket.

Kísérlet képpen készült, de nem idei találmány, majd meglátjuk, mire lesz jó.

  • A többi eperből sima lekvár készült szintén zseléfixszel.

Nem szoktam zseléfixet használni, mert jobban szeretem a sűrűbb lekvárokat és nekem évek óta nagyon bevált a befőzőcukor. Most kényszer szülte használat volt, de semmi baj vele, csak én a másikat szoktam meg. Ezek mindég hígabbak lesznek, de azt hiszem, lehet nagyobb mennyiséget is tenni egy-egy adaghoz, mint amit eredetileg ír a tasak utasítása.

  • Próbálta már valaki?
Lehet vele sűrűbb lekvárt készíteni?

8 megjegyzés:

  1. Guszták lettek a lekvárok nagyon! Nekem is újj bajom van, de a botmixerrel sikerült:(( úgyhogy nekem is nehezen mennek a dolgok a konyhában.

    VálaszTörlés
  2. Szerintem ez a legnagyobb csapás egy konyhabolondnak. Már kezdek türelmetlen lenni!

    VálaszTörlés
  3. hát igen, én is bénázok rendesen, mondjuk szerencsére a balkezem de lehet, hogy pihizni kell egy kicsit:))

    VálaszTörlés
  4. Ó ti szegény ujjproblémások, gyógyuljatok mindketten!:)

    Én a zseléfix-szel úgy szoktam főzni - de csak néhány fajtát, amit biztosan nem fogok sütőbe tenni sütni -, hogy a lekvárt addig főzöm, amíg nekem kábé megfelelő az állaga és utána teszem bele a fixet. Nekem így bevált.

    VálaszTörlés
  5. Szia Kata! Értelek, de akkor éppen azt a gyorsaságot veszíted el, amire kitalálták. A befőzőcukor viszont ennyi idő alatt sűrűbb lekvárt csinál.

    VálaszTörlés
  6. Daisy, én azt viszont eddig még nem ismertem, de akkor kipróbálom. Akkor viszont passzolok a kérdésedre. Én azért mindig szeretek minimálisat tenni az ilyen hozzáadott anyagokból...

    VálaszTörlés
  7. Minden sztrájkoló ujjnak mielőbbi gyógyulást kívánok!
    Örülök, hogy kipróbáltad, és ízlik a csípősített eperdzsem. A csokisat viszont én fogom kipróbálni, eddig csak meggy dzsemet csokiztam.
    Befőzéshez mi a Quittin nevű pektines sűrítőt használjuk, de szerintem édes testvérek lehetnek a fixszel. Az a tapasztalat, hogy a zacskón levő adagolás átlagos. Erősen savas gyümölcsöket - pl. meggy - jobban besűrít, eperhez kicsit több kell belőle.

    VálaszTörlés
  8. Valamelyik lekvárnál majd kipróbálom a több fixet, de nem szeretnék vágható tömböt gyártani.
    Amióta létezik, én a Koronás befőzőcukrot használom és ez pont kellő sűrűségű lekvárt ad. Pár éve ebből is van 2:1-ben. Nem a legolcsóbb megoldás, de egyszerű, gyors és még sosem romlott meg lekvárom. Nem is túl édes, ami szintén előny. Néhány évvel ezelőttig még nagyobb kincs és még drágább volt a szabadidő.

    VálaszTörlés