2010. szeptember 27., hétfő

Forró vizet a tésztára! Kakaós sütemény


Azzal kezdhetem, hogy ennyire kakaós süteményt nem lehet fotózni. Pontosabban lehet, de nem kell arra törekedni, hogy minden részlete látszódjon. A Nők Lapjából van a recept és ott is olyan a fotó, hogy kicsit plasztikázott az az egy szelet, amiről a kép készült. Az enyém nem plasztikázott, de annál finomabb. 
A látvány ellenére valóban érdemes kipróbálni.
Először Nigella műsorában láttam, de nem írtam le a hozzávalókat, csak azt jegyeztem meg, hogy a tészta tetejére forró vizet öntött. Elképesztő ötletnek tűnt, de használható. 
A hozzávalók csészényi mennyiségben vannak, gondolom az eredeti recept is így szól és nem számolták át grammokba.
Nekem egy picivel nagyobb, mint 2 dl-es volt a bögrém, és egy 20 x 26-os tepsiben lett ilyen magas a sütemény.

Hozzávalók:

  • 1 és 3/4 csésze cukor  /  2/3  és  1/3  részre bontva  /
  • 1 és 1/2 csésze liszt
  • 10 evőkanál kakaópor / két részre osztva /
  • 3 teáskanál sütőpor
  • 1/2 csésze olvasztott vaj vagy margarin
  • 1 kk. só
  • 3/4 csésze tej
  • 1,5 tk. vanília aroma / vagy 1 cs van.cukor; vagy 1 szál vaníliarúd /
  • 3/4 csésze barnacukor
  • 1 és 3/4 csésze meleg víz
Kicsit bonyolultnak tűnhet első olvasatra a recept leírása, de megoldható. Személy szerint én nem szeretem a csészés adagolást, de angolszász területen ez nem ritka mértékegység. 
  1. A sima cukor 2/3-ad részét,  a sütőporral elkevert lisztet, a kakaóból 5 evőkanálnyit és a sót keverjük össze.
  2. A tejet a vaníliával és az olvasztott vajjal vagy margarinnal szintén keverjük össze és adjuk a száraz keverékhez.
Az én módszerem az volt, hogy mindent egyszerre tettem a keverőtálba és úgy kevertem össze. Ez nem szokott nálam gondot okozni, de lehet, hogy tanult embereknek van elfogadható magyarázatuk.
A szöveget egy kicsit érthetőbbre fogalmaztam, mint, ahogy az újságban le van írva, hátha így nem olyan ijesztő.

  1. A masszát az újság szerint egy 30 x 22-es tepsibe öntsük.
  2. A maradék 5 dkg kakaót, a cukor megmaradt  1/3-ad részét és a barnacukrot keverjük össze és szórjuk a tepsiben levő tészta tetejére.
  3. Az 1 és 3/4 csészényi meleg vizet öntsük az egész sütemény alap tetejére, de NE KEVERJÜK össze.
  4. 165-170 fokos sütőben süssük kb. egy órát.
Ne ijedjünk meg, ha a sütemény alja nem sül meg teljesen, éppen ez teszi különlegessé.

Nekem egy kicsit tovább sült, ezért az alja nem lett lágy, de a tetejéről egy érdekes állagú sűrű massza folyt le. Na, az nagyon finom volt.



Az én süteményem teteje eléggé kráter szerűre sikeredett, talán, mert én valóban forró vizet öntöttem rá. Ettől kicsit szépséghibás lett, ezért gondolom, hagy valóban elég, csak meleg vizet önteni rá.

Tejszínhabot és borzselét ettünk hozzá. Utóbbi házi készítésű volt és kellemesen pikáns ízt adott a brutál kakaós süteményhez. Néhány szem áfonya is került a tányérra, bár eredetileg feketeribizli öntetet akartam tenni mellé.

Én mindenképpen megsütöm még egyszer, mert gyorsan elfogyott , egyszerűen elkészíthető és finom.

1 megjegyzés:

  1. Ezzel a recepttel én is szemeztem.
    Ezeket az egynemű dolgokat tényleg nehéz fotózni, de szerintem amit lehetett, te kihoztad belőle.:) Szép lett a díszítés, a sütiről meg abszolút elhiszem, hogy finom!

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.