2012. február 12., vasárnap

Csokoládés torta karamellás mogyoróval --- Rachel Allen receptje



Nagyon meg akartam sütni ezt a csoki csodát, ezért pontosan betartottam a recept utasításait, bármennyire nehezemre is esett.
A sütemény  elkészítése nagyon egyszerű, de nekem azért sikerült jól megbonyolítani.
Az igazsághoz tartozik, hogy én is mindég mondom, hogy a hozzávalók milyensége és természetesen maga a sütő is befolyásolja a végeredményt. Nos, nálam a hozzávalók valamiért nem úgy működtek, mint Rachelnél.
A tésztával nem volt baj, bár egy kicsit nehéz volt kinyújtani. Pontosabban nagyon nehéz volt. Felért egy rövid karizom edzéssel.

  • 25 dkg liszt
  • 12,5 dkg vaj
  • 1 ek porcukor
  • 1 kisebb vagy 1/2 nagyobb tojás sárgája
A tésztát gyorsan összegyúrjuk és legalább 20 percig a hűtőben pihentetjük.
Ezután két folpack fólia között kinyújtjuk. Na, ez ment nehezen, mert a fólia nem akarta engedni a tészta terjeszkedését.
A megfelelő nagyság elérése után az egyik fóliát levesszük és a másik segítségével beleigazítjuk a sütőformába.
A fölösleges tésztát a széléről levágjuk.
Rachel szerint a tésztának jót tesz, ha ezután ismét hűtőben pihentetjük, hogy visszahűljön. Ő sem tette, ezért én sem.
A tésztát béleljük ki sütőpapírral és öntsünk rá sütő babot vagy valamilyen nehezéket, hogy sülés közben a tészta ne hólyagosodjon fel.
Süssük 20 percig, azután vegyük ki a babot és süssük még 15 percig 180°C-on.
Nekem alacsonyabb hőfok kell, de még így is kicsit megégett a tészta, amikor már nem volt benne a bab és a sütőpapír.
Ez a szerencsétlenség, ami a képen látszik,  akkor keletkezett, amikor kivettem a sütőből a babbal megrakott tésztát.
Természetesen fél kézzel, mert úgy gondoltam, hogy könnyű a tésztával bélelt sütőforma.


Valóban könnyű volt, de nem ez volt a baj, hanem az, hogy a forma alja kivehető, ezért amikor én fél kézzel megfogtam, alúlról felnyomtam az alját és ezzel kiemeltem a tésztát is.
Ezért kitört a már majdnem megsült tészta, ráadásul nem is csak egy helyen.
Amikor a formába tettem a nyers tésztát, a lelógó széleket leszedtem és újra egybe gyúrtam, hogy semmi ne vesszen kárba. Ezekből kifliket formáztam és mivel a sütőformában levő tészta kiszakadt, feláldoztam az egyiket, hogy betapasszam a hézagot. Sajnos nem sikerült teljesen, de már nem is érdekelt.
A maradékot megsütöttem és még melegen porcukorba forgattam.


A karamellás mogyoróhoz kell

  • 5 dkg vaj
  • 10 dkg világos barnacukor
  • 75 ml tejszín
  • 15 dkg aprított, pörkölt mogyoró
A mogyoró kivételével  a többi hozzávalót összemelegítettem és kb. 15 perc alatt /  Rachel szerint nyolc perc /  karamellt készítettem belőle.
Itt jött egy másik baki, mert mire a cukor karamellizálódott, addigra a tejszín -- szerintem -- elpárolgott. Amikor beletettem a mogyorót, nagyon száraz lett, ezért öntöttem bele még két evőkanálnyi tejszínt, bár nem tudtam, hogyan fog viselkedni. Kicsit nehezen keveredett el, de azért sikerült.


A langyosra hűlt tésztára kentem a szintén langyosra hűlt mogyorót. Ehhez nagyon jól jött a szilikonos keverő lapát, mert csak ezzel lehetett elkenni.

Az egésznek a tetejére csokoládé kerül, ami brutális mennyiségnek tűnik, és, hát az is.

  • 2 dl tejszín
  • 20 dkg csokoládé / nekem 52%-os /
A tejszínt fölmelegítjük forrásig és belekeverjük az összevágott csokoládét.
Ezután már nem kell forralni, csak a meleg tejszínt kevergetni, amíg a csoki felolvad.
Ha kihűlne, azért rá lehet melegíteni még segítségül.

A csokoládés tejszínt öntsük a tortára, kicsit forgassuk meg a formát, hogy egyenletesen elterüljön a csoki.
Ne tegyük azonnal a hűtőbe, mert akkor nem marad fényes a csokimáz.


Bevallom, a sok sikertelenség után először azt gondoltam, hogy a csokoládéba a biztonság kedvéért teszek kb. 5 dkg vajat, de azután a cél előtti hajrában elfelejtettem.
Nem kell bele! 
Kb. három óra hűtés után vágtam fel a süteményt és nagyon jól megdermedt a csokoládé a tetején.

Nem annyira édes, hogy fintorogni kellene tőle, de brutálisan tömény. 
A kakaópor szórás nem vesz el az édességéből, bár a holland kakaópor nem is kesernyés ízű.
Egy vékony szelet bőségesen elég belőle. Egyszerre. Na, de később......

6 megjegyzés:

  1. nagyon jól néz ki. Rachel Allen műsorát én a szerbiai tévében néztem, nagyon tud. a leveshezvaló töltött kenyere nekem sem sikerült olyan klasszra, mint neki.ő szépre csinálta, nekem leesett akezem, mégsem lett olyan, de az ize fantasztikus volt.

    VálaszTörlés
  2. Jesszus! Ez maga a bűnbeesés :-))) A nehézségek ellenére mesésen sikerült!!!

    VálaszTörlés
  3. A tv-paprikában mindig megnézem Rachel Allen főzéseit-sütéseit. Nagyon klassz sütiket készít. És lám milyen ügyes vagy te is, és türelmes. Hát az biztos a liszt sem olyan itt mint nála. Még a szódaporunk sem olyan. És nem beszélve a sütőről. Nagyon szép lett a tortád.:))

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm!
    Tényleg nem nehéz elkészíteni és rettenetesen finom, és az is igaz, hogy nem szabad a tökéletesre törekedni, mert szerintem a TV-s főzéseknél is van baki és az kerül adásba, ami a legjobban sikerült.
    Én meg azt az egyetlent fotóztam, amit megsütöttem.

    VálaszTörlés
  5. Kóstoltam :) Az a csokiréteg a tetején....

    VálaszTörlés
  6. Egészségére! Az valóban csak kóstolás volt, de érdemes megsütni.

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.