2012. március 31., szombat

Lazacos rizottó


A lazac és az afrikai harcsa darabjainak leggazdaságosabb felhasználása volt a rizottó.
Nem készítek gyakran rizottót, mert ez igazából csak frissen jó, hiszen ha sokat áll, akkor a szaftos levét felszívja a rizs és száraz lesz.
A rizottó állagát illetően nincsenek szigorú szabályok. Olaszország északi részén - Lombardiában és Piemontban - a rizottók viszonylag szárazak, ugyanakkor Velence környékén inkább a nagyon puha, folyékonyabb változata az elterjedtebb. Minél délebbre haladunk, a rizottók annál lazább szerkezetűek és puhábbak. 
Kell hozzá rizottó rizs, mert az megfől ugyan, de mégsem lesz teljesen puha. Kicsit olyan, mint az al dante tészta.
Láttam már olyan rizottót a főzőműsorokban, ami szinte főzelék szerűen szaftos, de olyat is,ami csak krémes. Annyi azonban biztos, hogy nem száraz.
Fehérbor is kell bele, ezt még sosem spóroltam ki. Annál is inkább, mert a maradék jól esik utána is.

  • 2,5 dk apró bacon kocka
  • 1 közepes fej hagyma
  • 1 dl fehérbor
  • 30 dkg arborio rizs
  • kb. 1 lit. alaplé
  • petr.zöld
  • 5 dkg vaj
  • olívaolaj
  • só, bors
A halkockákat először külön megpároltam egy hagymás alapon és csak akkor kevertem a rizshez, amikor már majdnem elkészült. Természetesen teljesen megízesítettem, mert a rizzsel együtt már nem lehetett annyi ideig főzni, amíg átveszi az ízeket.


Az olajon megfuttattam a bacon kockákat és rátettem a z összevágott hagymát is. Kicsit összepároltam, azután ráöntöttem a bort és elfőztem belőle az alkoholt.
Beletettem a rizst és innentől kezdve nem hagytam magára hosszabb időre. Tulajdonképpen egyáltalán ne hagyjuk magára, hiszen folyamatosan adagolni kell az alaplevet.
Nagyjából 15-20 perc alatt készül el.
Főzés közben kóstoljuk meg, hogy a rizs mennyire kemény még. Ha elkészült, egy darab vajjal tehetjük krémesebbé.
Ha az étel jellege megengedi, ilyenkor keverjünk bele reszelt parmezán- vagy parmezán jellegű sajtot.
Nekem ebben a halas rizottóban nem volt sajt, nem is hiányzott. Volt viszont bőségesen friss, aprított petrezselyemzöld.
A citromlé kellemes, friss ízt adott az ételnek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.