2012. június 30., szombat

Háztáji tejből házi sajt -- panír


Volt már kísérletem a házi sajtkészítéssel, de rendre kudarcba fulladt. Utoljára négy liter tejet pocsékoltam el, mert valószínűleg a tejoltóm már megromlott. Azt sem tudtam, hogy meg tud romlani. Próbálkoztam citromlével is, de úgy sem sikerült. Ma sem tudom, miért?
A Krisna hívők és az indiai vegák rendre készítik a friss sajtokat az ételeikhez, hiszen nekik remek fehérje forrás. Nem hagyott nyugodni a sikertelenség. A kitartás engem igazolt, most végre sikerült és sokkal egyszerűbb, mint a tejoltós, igaz más fajta sajtot lehet így készíteni, de nem adom fel. Egyszer csak fog sikerülni a tejoltós is.
Panír készítés       Vegavarázs útmutatása alapján

  • 2 liter házi tej
  • 6 evőkanál citromlé vagy 1 teáskanál citromsav
  1. A tejet fölforraljuk, lejjebb vesszük a lángot és belekeverjük a citromlé felét.
  2. Kevergetjük és amikor megváltozik az állaga, hozzáadjuk a többi citromlevet is.
  3. Tovább kevergetjük melegítés közben, amíg jól láthatóan el nem válik a kicsapódott sajt és a savó.
  4. Egy textillel bélelt szűrőbe öntjük, kicsit lecsöpögtetjük és  folyó víz alatt átmossuk
  5. A textilt jól megtekerjük, kinyomjuk a vizet amennyire csak tudjuk
  6.  Ettől már össze is áll a panír, de még nagyon laza szerkezetű. Törni lehet, de vágni nem.
  7. Néhány órát állni hagyjuk úgy, hogy egy nehezékkel lenyomatjuk a kicsavart sajtot, de a textilt nem vesszük le róla.
  8. Ezután már szeletelni is lehet. Ízesítve nincs, sózni sem fontos, így is nagyon finom az íze.
Nekem a legjobban az tetszett, hogy a szeletelt sajtot meg is lehetett sütni.
Sütés közben megpuhul, óvatosan meg lehet fordítani, de hűlés közben újra szilárdul egy kicsit.
Annyira finom, hogy elmondani nem tudom.
Sajnos elég kevés lett belőle, de a megmaradt savós levét elhasználtam kenyérsütéshez.
Úgy emlékszem, hogy ebből a megmaradt savós léből -- ami még nem a savó, mert ez nagyon sok és édes is -- lehet készíteni a ricottához hasonló túrót, de sajnos nem tudom, hogyan. Ami ezután megmarad, az a savó.


A reggelihez újhagymákat is sütöttem. Nagyon finom, édeskés íze volt és nagyon hamar megsült. Finom húsos sült szalonna egészítette ki ezt az ízorgiát. Sok friss paradicsom, házi kenyér és már jól kezdődött a nap. 
Ezt többször is el fogom készíteni!

9 megjegyzés:

  1. Már én is régóta készülök sajtot készíteni, de valahogy mindig elmaradt. Pedig bőszen készítem a házi túrót, joghurtot, csak a sajt maradt ki eddig. Viszont ricottát csináltam már. A ricotta tulajdonképpen a citrommal kicsapatott, sajt-előtti állapot. Tehát amikor még morzsalékos a kicsepegtetett sajtod, az a ricotta...

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm! Akkor mit lehet csinálni abból a sok visszamaradt léből, ami szerintem még nem a savó?

    VálaszTörlés
  3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  4. Őszintén, nem tudom. A túró és a joghurt lecsöpögtetett savóját mostanában én is a kenyérsütéshez használom. De ezt csak néhány hónapja csinálom így. Amikor utoljára csináltam ricottát, a visszamaradt lét nemes egyszerűeséggel kiöntöttem. Most már ezt nem tenném. Valószínüleg megpróbálnám ezt is kenyérsütéshez elhasználni, vagy valami édes kelttésztához.

    VálaszTörlés
  5. Kenyérsütéshez tökéletes, nekem csak az volt furcsa, hogy édeskés volt az íze, a savó pedig savanyúbb.

    VálaszTörlés
  6. Daisy! Tévedtem! Hittem annak a mesterszakácsnak, aki a tejet citrommal kicsapatta, és azt mondta ez a ricotta. Úgyhogy én idáig ebben a hitben éltem. Mostmár tudom, hogy a ricottát valóban a savóból csinálják: újra kicsapatják citromsavval. Itt az okosság:
    http://www.youtube.com/watch?v=5xSNCHjMRQc&feature=related

    VálaszTörlés
  7. Szívesen leszek a reggeli vendéged.

    VálaszTörlés
  8. Csiperke, köszönöm a videót, nagyon jó!
    Sajnos ilyen az én passzív tudásom / sok van belőle/ de, ha valami nem hozza elő, akkor csak sejtésem marad.
    Legközelebb megpróbálom így is, ha még jó a tejoltóm.

    VálaszTörlés
  9. Vali, neked szívesen csinálok ilyen reggelit!
    Tegnap láttam a TV-ben a Kalla Kálmán mesterszakácsról egy riportot - egy vendégházat üzemeltet kb. 12 személyre. Na, egy ilyet én is szívesen csinálnék! / sajnos már felébredtem.../

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.