2012. augusztus 4., szombat

Sárgabarack csatni


Nagy divat lett az utóbbi években a csatni készítés. Sok helyen népszerűsítették és szerintem jó dolog, hogy ennyire ismert lett.
Több olyan alapanyag van, ami alkalmas erre, szinte csak a fantáziánk szab határt a variációknak.  Ma már az interneten is több változatot lehet találni, de a leggyakoribb a sárgabarackból készített.
Nekem volt egy néhány évvel ezelőtti receptem, de akkor még nem volt ez a remek lehetőség, hogy egy blogban foglaljam össze a kedvenceimet, ezért a sok papírfecni között elkallódott. De most aztán semmi nem ment meg attól, hogy leírjam és ne kelljen arra hivatkoznom legközelebb, hogy nem találom.;)
Tulajdonképpen leginkább sültek mellé lehet enni, de aki szokott indiai ihletésű ételeket is főzni, az ezt is tudja majd hasznosítani.
Tojás mellé, sajtok mellé szintén fogyasztható és az sem bűn, ha halat sütünk hozzá, de egyszerűen egy fűszeres mártogatósként is megehetjük.
Amennyit készítettem, az nálunk sem fogy el, de ezekből lesz majd a gasztroajándék azoknak, akik ezt értékelik.

  • 2 kg sárgabarack
  • 0,5 kg hagyma
  • 0,5 kg alma
  • 20 dkg mazsola
  • 2 ek. kurkuma
  • 1 tk. őrölt szegfűszeg
  • 1 ek.őrölt koriandermag
  • 1 ek. őrölt mustármag
  • 1 ek. őrölt római kömény
  • 1 lapos ek. garam masala fűszerkeverék
  • 1 ek. madras currypor / csípős /
  • 15 db pici szárított csilipaprika
  • 15 dkg barnacukor
  • 1/2 dl almaecet
  • 1/2 dl borecet
  • 2-3 ek olívaolaj
Az olajon megfonnyasztottam az összevágott hagymát, rátettem a kimagozott, felkockázott barackot és almát.
Főzés közben kevergettem, hogy kiengedje a nedvességet a gyümölcs, mert vizet nem tettem hozzá.
Beletettem az összes fűszert és a mazsolát meg a cukrot is.
Én általában frissen darálom meg a magos fűszereket, de természetesen semmi baj a gyárilag őrölt fűszerekkel. A fűszerezés egyébként ízlés dolga, bátran lehet kísérletezni.
Összeforraltam és addig főztem, amíg a leve egy kissé el nem párolgott, hogy ne legyen nagyon híg, de az sem baj, ha hígabb, csak én így én jobban szeretem.
Beleöntöttem az ecetet is és újból összeforraltam.
15 db kicsi --eredetileg tormás -- üveget tudtam megtölteni.
A forró csatnival színültig töltöttem az üvegeket, celofánt tettem a csavaros tető alá és rácsavartam.
Az üvegeket kb. 5 percre fejre állítottam és ezután száraz dunsztban hagytam kihűlni.
Tartósítószer nincs benne, de sokáig eláll. Amikor felbontjuk, akkor viszont vigyázni kell, mert, ha valami zsír vagy morzsa kerül bele, hamar megromlik még a hűtőszekrényben is.



Készítettem hasonlóan szilvacsatnit is meg őszibarackot is, de ez a legnépszerűbb.

3 megjegyzés:

  1. Ez nagyon tetszik,máris mentem!Szuper!Imádom a csatnikat, a sárgabarack pedig a kedvenc nyári gyümölcsöm!

    VálaszTörlés
  2. Ez tényleg nagyon finom lehet, jó fűszeres!:)

    VálaszTörlés
  3. Valóban jó fűszeres, de lehet enyhébbre is készíteni. Akkor többet lehet belőle enni, így inkább fűszerezi az ételeket. Mindenképp nagyon finom kiegészítő.

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.