2013. február 18., hétfő

Cigányfánk / egérke /


Gyerek koromban többször került a vasárnapi asztalra az egérke nevű fánk féle. Most már tudom, hogy az anyukámnak is kevés ideje volt, de kedvezni akart nekünk, ezért ez jó megoldás volt.
Egérke néven én másfajta tésztával is ismertem ezt a süteményt, de most elővettem egy régi szakácskönyvet, ahol ez a tészta cigányfánk néven szerepel, de zárójelben egérke is a neve.
Tulajdonképpen régebben sütöttem én ilyet, de valahogy lekerült az étlapról. Talán azért is, mert a túrófánkot még egyszerűbb összeállítani és legalább megetettem a gyerekeimmel a túrót.Nem, mintha nem szerették volna, de így még többet ettek és a tésztának meg csak jót tett. Nem beszélve arról, hogy a gondosan előre megvásárolt túró a fel nem használtság miatt kissé veszített a frissességéből, de így még tökéletes volt. Hasonló túlvásárlás miatt kerül a zsömlék tésztájába is vagy éppen sajtos rúd készül vele.
Semmit nem dobunk ki!


A tésztát nem nehéz összeállítani, ezzel szemben felhasználni kicsit mókásabb.
Olyan lesz ugyanis az állaga, mintha kicsit gumis lenne.Állandóan lemászik a kanálról. Az a módszer meg, amit a recept ír, egyáltalán nem működik. Ugyanis azt javasolja, hogy két kanál segítségével formázzuk meg a tésztát és így tegyük az olajba.
A legegyszerűbb az egy kanál meg a tenyerünk variáció. Jó állagú a tészta, nem fog az egész a kezünkre ragadni, túl lehet élni!
Látszik, hogy milyen laza, lyukacsos lett a fánk.

  • 40 dkg liszt
  • 3 dkg cukor
  • 2 dkg élesztő
  • 3-4 dl tej   / elég volt kb. 3 dl tej /
  • 2 - 3 db tojás   / nekem két tojásból volt /
  • 4 dkg olvasztott margarin
  • 1/2 kk. só
  • 1 ek rum   / nekem nem volt itthon /
Az élesztőt a tej és a cukor egy részével felfuttatjuk.
A tojások fehérjét felverjük.
A lisztet összekeverjük a felfuttatott élesztővel, sóval, cukorral, tejjel, tojások sárgájával és a rummal.
Hozzákeverjük a felvert habot és az olvasztott zsiradékot is.
Jól kikeverjük és állni hagyjuk, amíg kb. a kétszeresére kel.
Annyi olajat öntünk egy lábasba, amennyi elég sok ahhoz, hogy majd a kicsi fánkok a sülés közben felfújódva szinte maguktól megfordulnak benne.
Ha mégsem fordulnak meg, akkor segítünk rajtuk.
Ne legyen magas a hőfok, mert akkor kívül megég, de belül nyers maradhat.
Ha nem elég meleg az olaj, akkor megszívja magát a tészta és ezen szerintem a beletett rum sem segít.
Nekem nem volt itthon rum, de így sem szívta meg magát olajjal a tészta.
Először fedő alatt, azután fedő nélkül süssük! A fánkok nagyságától függően 2 -3  / esetleg 4 /  percig sütjük az egyik oldalán és rövidebb ideig a másikon.


Sütés után én fahéjjal elkevert porcukorban szoktam megforgatni, de ez nem fontos.
Házi baracklekvár a legfinomabb mellé.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.