2013. április 14., vasárnap

Articsóka / ismét /


 
Ha úgy gondolná valaki,hogy nem élet az élet, ha nem evett még articsókát, akkor hajrá! Jól nézze meg azonban, hogy milyet vesz!
Tulajdonsága, hogy nem sok marad belőle, ami ehető, de ami ebből maradt, az sajnos nagyon kevés volt.
Az articsókaszív az, ami az ehető része. Ezt konzervben nálunk is meg lehet venni és az ára ellenére gazdaságosabb, mint a friss.
Ahol terem, ott nem így néznek ki, mert a szirmai húsosabbak. Igaz, ezt csak a TV-ben láttam, de amikor megfőzték egészben, / akkor is ki kell tisztítani a belsejét / a leveleit egyenként tépkedték le, belemártották valami szószba és kiszopogatták a levelek belsejét.
Szerintem ezek a példányok egy üvegházi, mesterséges neveldéből kerültek ki.


Gyönyörű színe volt, igaz kicsit fáradt állagú, de nem fonnyadt, ezért adták akciósan a Lidl-ben. Az ára jóval több volt, min annak, amit pár éve vetten, de ez nem meglepő.
A csalódottságom viszont igen!
A vaj tetején van az ún. szív, ami az ehető része. Ez jóval kisebb volt, mint az előző szerzeményemé.

A szirmai ilyen vékonyak voltak. Ebből bizony nem lehetett volna úgy lakmározni, mint ahogy én láttam.

Itt még úgy gondoltam, hogy megállok a tisztítással, de nem volt mit meghagyni. Az alsó levelek zöldek voltak, a többi meg rózsaszirom vastagságú.

Ezt a szép bordó tetejű virágnak látszó részt le kell szedni, mert ez alatt vannak a szálas valamik, ami nem ehető. Olyan, mintha szöszös lenne. Késsel  le lehet kapargatni óvatosan, hogy a szívből ne dobjunk ki ehető részeket.
Ez már gyorsan elszíneződik akkor is, ha citromos vízbe dugjuk.
A leveles részeket körbe kell faragni.

Az articsókaszívet nem kell sokáig főzni. Nekem kb. négy perc alatt megfőlt, igaz elvágtam a darabokat.
Citromos, sós vízben főztem meg.

A ragu, amit készítettem belőle kevés volt vacsorának, de több volt egy kóstolónál.

  • összevágtam nem túl apróra egy fej lilahagymát és két duci gerezd fokhagymát, amit olívaolajon megpároltam
  • három kisebb, de vastagabb szelet főtt sonkát csíkoztam föl
  • egy kisebb darab póréhagymát félbe vágtam és felszeleteltem
  • egy doboz nagyszemű fehérbabot adtam hozzá és jól összefőztem
  • a bab egy részét összetörtem, ezért kissé kiszáradt a ragu, de olívaolajjal meglocsoltam
  • só és frissen őrölt bors került bele
  • a megfőzött articsókát feldaraboltam és a raguba tettem
Kenyeret pirítottam és erre pakoltuk a ragut, mert így volt gazdaságos.


Sok finomságot lehetne belőle készíteni, de azt hiszem a frissel nem fogok többet próbálkozni.


1 megjegyzés:

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.