2013. július 28., vasárnap

Lucskoskáposzta


Ezt az ételt már 2009-ben leírtam, most ellenőriztem, hogy azóta változott-e valami, de nem, ezért bátorkodom idemásolni.
A fénykép szerintem jobb lett, a hozzávalókról az elkészítés sorrendjében fotókat készítettem,hogy látványosabb legyen.
Változatlanul szeretjük, bár nem készül túl gyakran. nyáron az új káposztából viszont mindég csinálok egy adagot.
Azt nem tudom, hogy az erdélyi lucskoskáposzta ilyen-e, de a csombor és kapor miatt az íze hasonló lehet.

Hozzávalók:
  •  1 kg oldalas
  • kb. 2 kg-os fejeskáposzta
  • 2 ek zsír
  • 2 ek olaj
  • 2 dl tejföl
  • 4 ek liszt
  • só; bors; kapor; borsfű 3-4 szál
Az elkészítése nagyon egyszerű. Az oldalast csontonként felvágjuk és a zsír és olaj keverékén erős tűzön megpirítjuk. Nem kell megégetni, de legyen pörzs anyag rajta bőségesen. Ezt a lépést nem érdemes kihagyni, mert ettől alakul ki a másik nagyon jellegzetes íze. Ebben az időben figyelni kell rá és gyakrabban kevergetni.


Nem kell megijedni, a lábasra ragadt barnás anyag szépen felázik a víztől és beleoldódik a szaftban. Nem lesz az edénynek semmi baja. A zsírt sem érdemes kihagyni, hiszen kalória tartalma éppen annyi, mint az olajnak csak az könnyebben emészthető. Ez az étel viszont nem diétás, de ettől a kevés zsírtól nem kell megijedni.
Néhány étel nem a hozzávalóktól lesz különleges, hanem az elkészítési módjától. Talán ez is ilyen.


Ha a hús megkapta szép, pirult, rozsdás színét, akkor öntsük fel vízzel, hogy bő ujjnyira ellepje. Sózzuk meg és főzzük majdnem puhára, közben borsot is adjunk hozzá és tegyük bele a csombort is. Ha elfőtte a vizet, apránként pótoljuk.
A káposztát vágjuk össze nagyobb darabokra, de nem baj, ha szétesik. Nekem a cikkekre vágás nem vált be, mert mire kész lett az étel, a káposzta cikkek mindég szétestek. A káposztával együtt főzzük puhára a húst. 


  • Na, most annyit változtattam, hogy amikor a hús a vízzel felöntve megpuhult, akkor kiszedtem és a káposztát külön főztem meg, mert így elkerülhető, hogy a kevergetés közben a megpuhult hús szétessen.  A sűrítés után tettem vissza a hús darabokat és így forraltam össze.

A végén tejfölös habarással sűrítsük be, de csak annyira, hogy ne legyen főzelék sűrűségű. Azért lucskos a káposzta neve, mert közepesen sűrű szószban úszik. Ha valakinek hiányzik a kenyér, akkor ezt a finom levet kanalazhatja hozzá, de kenyér nélkül is garantáltan el fog fogyni. A végén tegyük bele az apróra vágott kaprot. Télen én a fagyasztóba eltett nyári ízű kaprot használom inkább, mint a boltban árult friss másolatot.
A hús-káposzta arányon lehet változtatni, de nekem húsevő férfiak vannak a családban.


2 megjegyzés:

  1. Ízre hasonló a mi lucskosunk is gondolom, de mi nem sütjük a húst, hanem főzzük, s sokkal nagyobb lére eresztjük, tehát nálunk leves. Készülhet disznó, de szárnyashúsból is.

    VálaszTörlés
  2. Hát igen, tulajdonképpen én gyerek korom óta úgy hallottam a nevét, hogy erdélyi lucskoskáposzta, de nem igen ettük. Én kezdtem el főzni egy ilyen recept alapján és nekünk ízlett. Azt, hogy mennyi leve legyen, nem tudtam eldönteni, de a recept is azt írta, hogy ne legyen főzelék sűrűségű. Az ízét nagyon szeretem!

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.