2009. június 28., vasárnap

Zöldborsó pörkölt és currys répa


A borsó pörkölt az én konyhámban a nyári ételek közé tartozik. Amikor jön a tavasz, akkor már eszembe jut és várom a nyarat. Nem ezt esszük hetente, de ha nem főzöm, hiányzik. Most a nagyobbik fiam hozott a munka társától borsót és éppen főztem a pörköltet, amikor mondta, hogy arra gondolt, ezt kellene főzni. Elég sok ételbe teszek borsót, még is előfordult már, hogy nem vettem nyáron frisset. Sajnos piac nincs nálunk, a nénik faluban nem árulnak a bolt előtt, a zöldséges pedig szeretne hasznot, bármilyen szép árút hoz is. Drága volt a borsó és már nem kicsik a gyerekeim, sok mindent ettek, kóstoltak már, úgy gondoltam akkor, hogy ezt most kihagyom. Egyébként semmi bajom a mirelittel. Egyszer azt olvastam, hogy bébi ételnek is jobb a mirelit, mint a primőr, mert a mirelit akkor készül, amikor a szezonban érik a zöldség. Talán kevesebb tápot kap a növény.
Szóval én úgy készítem, hogy hagyományos pörkölt alapot készítek a nyári borsónak.
  • 1 kg tisztított borsó
  • 5 db keményre főtt tojás
  • só, bors, majoránna, pici kömény, sok petr. zöld

A pörkölt alapba paradicsom pürét is teszek, beleteszem a fűszereket, felengedem vízzel és jól kiforralom. A borsót hozzá teszem és felöntöm annyi vízzel, hogy éppen ellepje. Ez nem könnyű, mert a borsó felúszik a víz tetejére, de kb. Ha sok, úgy is el lehet főzni.

A főtt tojásokat felkockázom- én csak úgy a kezemben szoktam- és a borsóhoz teszem. A sárgája egy kicsit sűríti a borsó levét. Ha nagyon sok víz maradt, egy kis keményítővel lehet sűríteni. Köret lehet: sült krumpli, rizs, tészta. A főtt krumpli nekem nem tetszik hozzá, de nem tilos.

Tálalásnál bőven megszórom vágott petr.zölddel. Mi most tésztával ettük.


Nem vagyunk következetes zöldség evők, szeretjük a húst, de talán nem túlzás, ha azt mondom, hogy az átlagnál talán több zöldséget eszünk. Télen már csökkent a savanyúság fogyasztásunk, mert akkor is csinálok a hús mellé valamilyen zöldséget is. Tanulok, keresgélek és találok is sok használható receptet a blogokon. Így találtam erre a répára is. Egy picit variáltam, de a lényeg megmaradt. Nálunk ugyan csak köret lett, de én ilyenkor elég kevés húst eszek, mert jól el vagyok a többivel. Van néhány olyan étel, ami annyira jó ízű, hogy könnyedén elhagynám mellőle a húst, de a tudat, hogy ehetem.......Igaz, talán az is hozzájárul a kellemes íz összhatáshoz, hogy azért a hús íze valahol beleolvad az egész étel ízébe. Lehet, hogy anélkül mégsem lenne annyira egyszerű. Most csirke szárnyakat sütöttem / én egyet ettem, a Fiúknak 4-4 jutott / és barna rizst főztem hozzá. Szeretem a barna rizsnél, hogy pattan, mikor ráharapok. Hasonlót érzek, amikor árpagyöngyöt eszek, talán ezért kedveltem meg. A tönkölybúza is ilyen megfőzve. Izgalmas textúra!

1 megjegyzés:

  1. Borsó, lencse, kása – Istennek áldása – diák táplálása.
    Ezt ismerem!
    És azt meg tudom, hogy a zöldborsó kalóriaértéke a burgonyáéval azonos, a fehérjetartalma azonban háromszor akkora és zöld is! Lásd: zöld zöldségnövények értékei. Nem vallok szégyent- akár vega vagyok, akár nem, ha szezonban ( sőt télen a fagyasztóból is ) rendszeresen készítek zöldborsós
    ételeket és borral támogatom meg. Jelesül Cserszegi fűszeres -sel ( Száraz minőségi szárazbor ), amely irsai olivér és piros tramini keresztezéséből származó
    újkori magyar fajta intenzív illattal, amihez magas, de harmonikus savtartalom párosul. Reduktív technológiával készített friss, üde, gyümölcsös bor. Ilyen bor
    a Mátraljáról Ludányi József bora. Beszerezhető - Ízlés garanciával! - családi ebédekhez a www.borteka.hu oldalról.
    Barátsággal
    Trostel 'Vigasz' Péter
    www.borteka.hu

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.