2014. november 23., vasárnap

Cretons---kanadai húskrém


Cretons / krötóhn /---nem először készítem, de nagyon nehezen írom a recepteket az utóbbi időben. Egyre kevesebb az időm--vagy egyre több a tenni valóm, nem tudom, de azért azt, ami érdemes egy bejegyzésre, azt igyekszem beírni.
Van egy blog, ahol sok finomságot találtam már, ez is innen van.


A szerző oldaláról vettem kölcsön, mert érdekes.
"  A cretons [francia szó, ejtsd kb. krötóhn – és persze raccsolj az r-rel! :) ] nevű húskrémmel akkor találkoztam először, amikor a “Mit esznek az amerikaiak reggelire?” című írásomhoz kerestem anyagot. Ezt az ételt Kanadai francia ajkú területein – Québecben – állítólag eredetileg az erdőben vagy a természetben nehéz körülmények között dolgozó emberek készítették maguknak. Mára afféle nemzeti étellé vált, és a franciául beszélő kanadaiak, valamint az USA közeli területein (Main állam) rendszeresen eszik reggelire.
A cretons egy darált sertéshúsból elsőre furcsának hangzó hozzávalókkal – tejjel, szegfűborssal, szegfűszeggel – főzött húskrém. Az ízesítése természetesen tetszés szerint változtatható, igazítható az általunk megszokott ízekhez. Az eredmény egy kellemesen kenhető, finom húskrém, amit nem csak a saját ízlésünk szerint alkothatunk, de a bolti májkrémekkel és hasonlókkal ellentétben garantáltan ízfokozó és adalékanyag mentes."

  • kb. 50 dkg darált sertéshús / nekem 60 dkg / 
  • 3,5 dl tej
  • kb. 15 dkg zsiradék / lehet több is kicsivel, ha nagyon száraz a hús /
  • 1 nagy fej  hagyma
  • 2-3 gerezd fokhagyma
  • szegfűszeg, szegfűbors, szerecsendió, bors, só stb.
  • 5 dkg zsemlemorzsa
Az én fűszerkeverékem így alakult a többszöri próbálkozás után

  • 1 teáskanál mustármag
  • 1 tk. koriandermag
  • 4-5 szem szegfűszeg / óvatosan vele, mert nagyon erős /
  • 7-8 szem borókabogyó
  • 8 db szegfűbors
  • 1/2 tk. édesköménymag
  • 1/2 szerecsendió reszelve
  • 10 szem feketebors



A zsemlemorzsát csak a végén kell beletenni, mert főzés közben letapad vagy leég.  / próbáltam /
Igazából nem is kell bele, én többször kihagytam és nem hiányzik belőle.
A zsiradék nekem több volt, mint a recept szerinti, de ezt ki kell tapasztalni.
Én is vegyesen tettem bele----harmad-harmad arányban kacsazsír, vaj és a hentestől házi disznózsír.
Az apróra vágott hagymát, fokhagymát, húst, tejet és a fűszereket mind egy lábasban összefőztem.
Nem túl gusztusos látvány a keverék, de elhihetitek, a végére ez már nem számít.
Főzés közben időnként meg kell keverni és legalább 1,5 óra főzési időt igényel.
Turmixolni eredetileg nem kell, de lehet. Nekem jobban tetszik, ha a főzés végén botmixerrel egy kicsit pépesítve van. Nem teljesen, ne legyen pépes, maradjon kissé darabos.
A zsemlemorzsától sűrűbb lesz, de a turmixolás majdnem ugyanazt az állagot adja.
Hűtőben kell tárolni, de fagyasztható is. Több, mint egy hétig is eláll---igaz, abban nekem nem volt zsemlemorzsa.
Az én fűszerkeverékem elég markáns, de nem tolakodó. Érződik a koriander és a szegfűbors.
Valamikor régen vettem én a boltban üveges húskrémet és annak volt ehhez hasonló íze. Most már tudom, hogy valószínűleg egy ehhez hasonló húskrém lehetett és az íze is korianderes volt. Engem arra emlékeztetett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.