2016. január 1., péntek

Borsós töltött paratha szénhidrát csökkentett lisztből


Ez nem egy eredeti indiai étel, de a tölteléke hasonlít  hozzá.
A töltött lepényekhez egy görög joghurttal kevert uborkás raitát csináltam.
" A raita az idiai konyha egyik alapétele. Általában előételként eszik mint mártogatóst (poppadommal), vagy csípős főétel mellé hűsítő szószként. "
A fűszerezése készen kapható fűszerkeverékkel készült. Így egyszerűbb volt és ezek a keverékek igazán jók.
A fűszerkeverékek tartalmaznak, koriandert, rómaiköményt, kurkumát, görögszénát, szegfűszeget, csilit, gyömbért és ezen kívül különféle ízesítőket fajtájuk szerint.

A borsós töltelék egy létező alap a hasonló töltött lepények készítéséhez, de a fűszerezése eltérő.

  • apróra vágott hagymát pároltam-- 1/2 hagyma
  • megfőztem a borsót -- kb. 15 dkg
  • kockákra vágott burgonyát főztem -- 1 nagy krumpli
  • összekevertem mindent ízlésem szerint a fűszerkeverékekkel -- össz. 1 ek
  • egy krumplinyomóval kissé összetörtem a keveréket



Ezt a lisztet egyszer már bevetettem, mert kíváncsi voltam, mit lehet kezdeni vele, ha nem akarok kenyeret sütni. Jobban szeretem a kisebb lepényeket, változatosan lehet elkészíteni és ilyenkor jól jön, ha a liszt egészségesebb. A teljeskiőrlésű lisztek alapból jobbak, de ezzel a csökkentett szénhidrát tartalmú liszttel keverve még egészségesebbé lehet tenni.
Az előzőleg kipróbált  tészta is jó volt, bár egy kicsit szakadozott nyersen és törékeny lett megsütve, de működőképes.
Semmiféle tudományos ismeretem nincs, csak kísérletezem és, ha sikerül, akkor megtartom a receptet. Nem csinálok mindig ilyen tésztákat, de szeretném beilleszteni az étrendünkbe, hogy lelkiismeret furdalás nélkül ehessünk tésztákat pl. vacsorára.


Látszik a képen, hogy milyen jó állagú lett az összeállított tészta.
Egyáltalán nem kellett lisztezni még a nyújtásnál sem. Sajnos azt a képet, amelyiken ez nagyon jól látszik, véletlenül a kukába tettem és már nem találom. A nyújtófára tapadt a tészta az első elnagyolt nyújtásnál, de le tudtam szedni és tovább nyújtani kisebb mozdulatokkal.

  • 25 dkg Szoó Judit féle kenyér lisztkeverék
  • 15 dkg teljeskiőrlésű tönkölyliszt
  • 25 dkg félzsíros túró
  • 5 dkg puha vaj
  • kb. 1,5 dl ivós kefír / 1,75 dl / 

Egy indiai receptes szakácskönyvben találtam hasonló ételt és ennek a leírásában volt az, hogy a tészta korong felére tegyük a tölteléket, hajtsuk félbe, azután negyedbe és nyújtsuk ki a lehető legvékonyabbra.



Látszólag nem lehetetlen, de itt mégsem működött.
A tészta, összetétele miatt nem volt elég rugalmas ahhoz, hogy a tölteléket magában tartsa.
Sajnos a nyújtásnál szétment és a borsós töltelék kiszabadult.
Ezen kívül így a tészta vastag lett és félő volt, hogy nem fog átsülni.


A következőket már úgy csináltam, hogy a kerekre kinyújtott lapokat egészben töltöttem meg és egy másik kerek lappal borítottam be.


Így sokkal kezelhetőbb lett. Körben össze is tudtam nyomkodni a lapokat.
Sütés közben azonban kiderült, hogy az összenyomkodott tészta nem marad egyben, hanem szétnyílik.

Itt van a negyedre hajtott és így kinyújtott, kisütött lepény. Látszik, hogy ki van szakadva.
A sütése szárazon felmelegített serpenyőben történik zsiradék nélkül.


A maradék tésztából egyszerű, üres lepényeket sütöttem.
Ezeket meg lehet kenni akár zöldség krémmel, tejföllel,bármilyen kencével, de raguhoz ehető.


Összességében meg vagyok elégedve vele.
Nem mindenre jók ezek a  " mentes " lisztek, de ki lehet hozni belőlük a legjobbat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése