2020. január 12., vasárnap

Citromkrém -- lemon curd -- tojás és cukor nélkül



A lemon curd ízig-vérig angol találmány.
Az angolok előszeretettel adták az ötórai teák elengedhetetlen süteményeihez, a scone vagy a crumpet mellé, de más aprósüteményeket, tortakrémeket is szívesen ízesítettek vele. Citrusos krém került palacsintákba, s még az éclair fánkokat is ezzel töltötték meg.
Sok recept kering a neten, sok gasztroblogger leírta már, én is elkészítettem többször citromból és narancsból is.
Azután  megtaláltam egy régebbi receptet, ami valahol elkallódott, mert még csak nem is emlékeztem rá, és azóta így készítem.
Ezt ugyanis tojás nélkül kell megfőzni.
Általában néhány hét az eltarthatósága a citromkrémnek--már ha marad addig --de így tojás nélkül egészen biztosan tovább eltartható.
Ez egy Jamie Oliver recept whiskyvel, amit én narancslikőrre cseréltem. Ez persze elhagyható.
Nekem nagyobb mennyiségből készült és ehhez igazítottam a többi hozzávalót, de szerintem ez a recept sincs kőbe vésve.
Meglepetés volt nekem a keményítő ilyen módon való használata. Úgy tudtam, ha sokáig főzzük, akkor éppen ellenkező módon reagál, tehát nem fogja sűríteni az ételt. Kicsit tartottam is tőle, de nem volt más választásom. A recept és Jamie tökéletes.
Én ugyan még csak az egyszerűbb változatot csináltam, de a leírások alapján készíthetünk többféle citrust tartalmazó változatot, de akár zöldfűszereket is tehetünk bele. Rozmaringgal, bazsalikommal, citromos kakukkfűvel is kísérletezhetünk, de a klasszikus, bevált desszertfűszereket is kipróbálhatjuk, készíthetünk fahéjjal, szegfűborssal, kardamommal ízesített krémet is. 

Egy adag krém hozzávalói:

  • 150 ml citromlé // kb 3 citromból //
  • 100 ml száraz vagy félszáraz, de lehet félédes fehérbor 
  • 100 g vaj // nem margarin //
  • 30 g étkezési keményítő
  • 15 dkg cukor, de nekem az utóbbi években már édesítőszerrel készül, ami volt már xilit, de most negyedannyi cukor helyettesítő 
  • a citrom vagy narancs vagy vegyesen lereszelt héja // általában egy citrom héja, de én többet szoktam beletenni // 
  • 50 ml whiskey vagy más , de el is hagyható // én narancslikőrt teszek bele //




A vajat egy edényben felolvasztjuk és hozzáadjuk a keményítőt. Ezzel  kevergetés közben néhány percig főzzük.
Levesszük az edényt és így öntjük hozzá citromlevet, narancslevet, bort, cukrot, citrushéjat.
Visszatesszük és folyamatos kevergetés közben felforraljuk, ezután még főzzük, amíg besűrűsödik. Ez szintén még néhány perc. Nem kell megvárni, hogy végleges állagú legyen, mert ahogy hűl, úgy fog sűrűsödni.
A likőrt én a végén öntöttem bele és már csak egy percig főztem.
Amikor elkészült, akkor az edény alja épp, hogy kilátszik  a kevergetéskor.
Tisztára mosott kicsi üvegekben a hűtőben tároljuk.

Itt is megtaláltok
https://www.facebook.com/Daisy-receptjei-130136597418680/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.