2009. szeptember 9., szerda

Szilvalekvár sütőben

Az idén ellepte a piacokat, de még a zöldség üzletekbe is jutott --a besztercei szilva. Remélem ez még az eredeti és nem importált gyümölcs. Hogy miért írom ezt? Mert olvastam Dolce Vita blogján egy cikket és nagyon kétségbe estem, bár eddig is képes voltam elhinni, hogy ott csapnak be, ahol csak tudnak. Márpedig sok helyen nem szégyellik.
Két helyen vettem besztercei szilvát, de nem volt egyforma. A termelőnél a piacon 200 ft volt és ráncosabb, a zöldségesnél, szintén a piacon 140 ft volt és szebb. Először a termelőtől vettem, de másodszorra már a gazdaságosság volt a szempont. Az egyik lekvár sokkal jobb lett, sűrűbb és az íze is szilvásabb, pedig ugyan azzal a technikával készült.
Nem titok, a termelőtől vett, drágább szilva volt a jobb. A másik annyira vizes, híg lett 6 órai rotyogtatás után, hogy hozzá kellett tennem a befőzőcukrot, hogy lekvár legyen belőle, vagy főzhettem volna még kevergetve három órán keresztül.
Évek óta készítem sütőben a szilvalekvárt. Egy 1994-es Fakanál újságban már leírták a receptet, nekem is kb. akkor mondta valaki. Mindég sikerült, ha jó szilvát vettem. Három évvel ezelőtt szintén nem a megfelelő szilvából akartam csinálni, ezért nem is lett jó, de nem is ettük meg. Most azon gondolkodtam, hogy átfőzöm egy kis zselésítővel, de idén bőséges lett a lekvár mennyiség, és még így sem biztos, hogy el tudom használni. A baj az, hogy nem is fém tetővel volt lezárva, hanem régimódin, celofánnal, mégsem akart besűrűsödni.
A sütőben készítésnél nincs semmi trükk, nagyon egyszerű. Egy megfelelően nagy lábasba, ami befér a sütőbe, beleöntünk ecetet és beletesszük a magozott szilvát. Ha édesebben szeretjük, akkor a cukrot is rászórjuk két réteg szilva közé. Nem keverjük meg, betesszük a sütőbe kb. 100-140 fokon hagyjuk hat órát. Ezután kivesszük és a tűzhelyen főzzük még, amíg a leve elpárolog. Ha minden jól ment, akkor ez kb. 1/2-3/4 óra, igaz itt már gyakran kell kevergetni, mert pöfög és leéghet.
Ha készen van, üvegekbe töltjük . Lezárjuk, fejre állítjuk öt percre, azután mehet száraz dusztba.
  • 5 kg szilva
  • 1/2 dl 10%-os ecet vagy 2 dl almaecet
  • 1 kg cukor
  • 1 kk fahéj

Azt mondják a receptek, hogy annyi órát kell a sütőben főzni, ahány kg. volt a szilva, de nyugodtam maradhat még 1-2 órát. Ha későn kezdünk hozzá, akkor az idő leteltével zárjuk el a sütőt, hagyjuk benne a lábast és másnap folytassuk, de ne keverjük meg a szilvát.

A sikertelenség nem vette el a kedvem csak egy kicsit megint csalódtam.

23 megjegyzés:

  1. Na ez az, amit még soha nem követtem el. De egyszer sort kerítek rá, mert nagyon tetszik és ez az igazi szilvalekvár. Igyekeznem kell, már nem sokáig lesz szilva :-))

    VálaszTörlés
  2. Én sütőbe küldés előtt összeturmixolom a szilvát, így hamarabb elkészül. Volt,hogy 8 órát is bent csücsült a "szaunában", ráadásul magasabb hőmérségleten. Magas edénybe kell tenni, mert a végén már bugyog, és akkor két hétig takaríthatom a sütőt :-)

    Valóban nagyon fontos a gyümölcs minősége, ha van kedvetek, szedd magad akcióban sokkal olcsóbban, jó minőségű gyümölcsöt tudsz beszerezni, ráadásul egészen biztosan friss lesz. Tipp: http://www.edenkert.hu/gyumolcs/gyumolcsfak/oszibarack-kajszi-es-szilva-szedd-magad---2009/2105/

    További jó befőzést és sok sikert kívánok :-)
    Mackómama

    VálaszTörlés
  3. A sütőben sütésnek éppen az a lényege, hogy megmarad a szilva összepöndörödött héja. A régi lekvárok is ilyenek voltak. A turmixoltat csináltam, amikor nem sikerült elfőzni azt a rengeteg vizet, és ez nem akart elfogyni.

    VálaszTörlés
  4. Én is az összepöndörödött héjúra szavazok:))Remélem, a többit is sikerül megmenteni!

    VálaszTörlés
  5. Kíváncsi vagyok, nézz be hozzám.

    VálaszTörlés
  6. Javaslom, legközelebb ne ahány kg annyi órát süsd, hanem min. 12 óra a sütőben (pl. éjszakázzon ott :-))) és akkor tuti elfő a sok víz. Én bizony néha megkevertem (amikor a teteje már nagyon összeállt, nem ártott neki, sőőőőt, és nem is égett le.
    Az érdekes az, hogy ha nagyon "kenőcsösre" sütöd/főződ, akkor már mindegy, hogy turmixoltad-e vagy sem, mert teljesen szétfő a héja. (Csak a rövidebb főzési idő miatt javasoltam.)
    Bocs, a besztercei szilváról beszélek, gondolom ez függ a szilva fajtájától is.
    Mackómama

    VálaszTörlés
  7. Oké, Mackómama, de akkor hány fokon legyen a sütőben, ha 8-12 órát ott van? Legalább 10 éve csinálom a sütőben, de eddig csak kétszer sikerült olyan szilvát vennem, amiből ennyi idő alatt jó lekvár lett. Keverni azért sem merem, mert nekem ugyan sosem égett le, de az egyik kolléganőm pár éve még a lábast is kidobta, pedig nem is keverte.

    VálaszTörlés
  8. sziasztok hát nem tudom 8-12 orát sütni ezt honnan vettétek,lehet ez valami nagyobb mennyiség 1-2 ora és kész üvegbe fejen állitva duntsz és mehet a polcra

    VálaszTörlés
  9. Biztosan finom az a lekvár is, de egészen biztosan nem olyan, mint az, amelyik hosszú órákig fől lassan.

    VálaszTörlés
  10. Én mindig egy nagyobb lábasban főzöm a szilvalekvárt!5kg szilva,1 kg cukor,pici fahéj.Egy kb 8-literes fazék,vagy lábas,kizsírozva,és bele a kimagozott szilva.A tetejére szórjuk a cukrot,és egy dl 10%-os ecet.Egy éjszaka áll,és aztán jön a főzés.A felére lefőzzük,és csak akkor kavarjuk meg,de akkor állandóan.évek óta így készítem a szilvalekvárt,és soha nem égett le.Üvegekbe rakjuk,és a 2 celofánréteg közé ,egy kis szalicil teszünk!Évekig leáll,és nagyon finom!!!!!Persze Bercencei szilvából !

    VálaszTörlés
  11. Javítok:nem sütőben főzöm a lekvárt.Tűzhelyen,miután felfőtt,takaréklángon.Érdemes kipróbálni!sok sikert.

    VálaszTörlés
  12. Attól tartok én soha sem fogok így lekvárt főzni. Az a helyzet ugyanis, hogy természetes élelmiszereink olyan biológiailag aktív anyagokat tartalmaznak, amit egy ilyen brutális hőkezelés tökéletesen denaturál (holt anyaggá változtat). Ezért a biológiailag aktív anyagok megőrzése elsődleges fontosságú. Ez kíméletes alacsony hőfokú és rövid idejű hőkezeléssel, hideg aprítással, hideg pürésítéssel, hideg füstölés, aszalás, stb lehetséges. A mikróhullámú sütőben sterilizálva főzés, és a sokórás gyümölcs szétfőzés a lehető legrosszabb ami növényi, vagy állati eredetű élelmiszer alapanyagainkkal történhet. A lekvárfőzés ismertetett ösi technológiája a maga idejében jobb híján alakult ki. A nosztalgián kívül semmi sem indokolja ezt a "fárasztó munkával tegyük tönkre a gyümölcsöt" technológiát.

    VálaszTörlés
  13. csak a velem született mérhetetlen kíváncsiság kérdezteti, hogy akkor te mit keresel ezen az oldalon???
    egyébiránt köszönöm a tippeket, már nagyon izgulok ott csücsül kint a konyhában több kiló szilva, életemben először főzök be belőle lekvárt!:)

    VálaszTörlés
  14. Amikor megnyitottam a levelet, azt hittem nekem szól a kérdés, de most, hogy a blogon elolvastam, úgy gondolom, hogy nem nekem szól.
    Ha mégsem sikerülne a lekvár főzés, véletlenül se add föl!
    Ha nem is lesz olyan, amilyet elképzeltél, akkor is finom lesz és el is fog fogyni.
    Majd a következő jobb lesz! Mindenki így kezdte.
    Sok sikert kívánok!

    VálaszTörlés
  15. Zsoka 2012 szeptember 04.10.:45
    Ma föztem be éppen a szilva lekvárt ,én is sütöben csinálom 8-órán keresztül hagyom a sütöben és utána kis lángon gázon fözöm tovább egy negyed órát mindig igy csinálom és nagyon finom lesz,ezt nem lehet elrontani.

    VálaszTörlés
  16. Szerintem valóban függhet a szilva fajtájától is, nekem is volt ilyen is-olyan is. Örülök, hogy nálad is működik! Ha vannak is kisebb zökkenők, azért ez egy nagyon jó házi módszer.

    VálaszTörlés
  17. Sziasztok Asszonyok-Lányok! Annyi a jó tanács, én meg most állnék neki életem első sütős szilvalekvárját készíteni! Ki tudja, melyik módszer a tuti! Az nekem nagyon szimpatikus, hogy 5 kg. szilvához csak 1 kg. cukrot javasolnak! Nem szeretjük a nagyon édes lekvárt.
    Irja ide nekem valaki legyen szíves, hogy mennyi az optimális főzési idő?
    Egyébként úgy tudom, hogy minél tovább főzöd, annál nagyobb az esély, hogy tartósító szer nélkül is eláll akár évekig is.
    Előre is köszönöm a segítségeteket: Öcsimama

    VálaszTörlés
  18. szevasztok. szerintem a 1 kg cukor kicsit sok 5 kg szilvához .én igaz nagy rézüskében főzöm a lekvárt . 120-140kg szilvához 2kg cukrot szoktam tenni 10-14 óra főzés (függ a tűz rakásától ha nagyon ég a tűz sokat kibuggyant a földre)de csak az utolsó 15-20 percben és aztán már rakom 7dl-es üvegekbe és letakarom melegen tartva .

    VálaszTörlés
  19. Amikor ez a recept született, akkor itt az északi részen egyáltalán nem lehetett jó szilvát kapni a lekvárfőzéshez, gondolom ezért tették bele a sok cukrot, ami egyébként nem volt túl édes. kb. 25 évvel ezelőtt így volt jó a lekvár.
    Én is ettem igazi, üstben főzött lekvárt, abba is minimális volt a cukor, de a lassú főzés hozta ki az ízeit.
    Nyáron voltunk Noszvajon, onnan hoztam szilvalekvárt. Őrzöm is, mint az aranyat!
    A sütőben készült csak megközelíti a jó lekvárt, de sosem lesz olyan.
    Sütőben is lassan, alacsony hőfokon készül el, de sosem lesz olyan, mint az üstben főzött.
    Öcsimama a hozzászólásokból is kiderül, hogy ahány kg, minimum annyi óra plusz még lehet 2-3 órát ráhagyni. Ha vizesebb fajta a szilva, akkor hosszabb idő kell neki, míg besűrűsödik.

    VálaszTörlés
  20. Én már évek óta sütőben készítem, lassú tűzön. Cukor és tartósítószer nélkül, még eddig mindig jó volt, nem romlott meg.

    VálaszTörlés
  21. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  22. Zsuzsa, az eredeti üstben főzött lekvárt is 10-12 órán át / vagy több / főzték. Ezt nem a benne levő tápanyag miatt eszik az emberek, hanem, mert különleges és semmivel nem helyettesíthető. Régi-régi sok éves recept. A vitamin szerintem csak a C-vitaminnál veszik el, mert az hő hatására bomlik. Ha elég édes a szilva, nem kell bele cukor és igen, a tartósítószert ma már egyszerű kihagyni az otthoni befőzéseknél.

    VálaszTörlés
  23. Több éve a sütőben készítem a szilvalekvárt. Van egy kb 10literes zománcozott lábasom. kb 1dcl ecetet öntök a lábasba erre teszem a kimagozott szilvát. Semmi más nincs benne! Így "sütöm" 6-8 órán keresztül nem kavarom! Amikor úgy látom, hogy megfelelő az állaga akkor mehet az üvegbe, tető rá, fejre állítom és a biztonság kedvéért 24 órára száraz dunsztba teszem. A sütő ajtaját kb 1cm-re kitámasztom egy fakanál nyelével! Ez feltétlen kell, mert a gőz így távozik! Sok sikert a szilvalakvár elkészítéséhez!

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.