2011. június 25., szombat

Főzés nélküli rumos meggybefőtt és meggyszörp


Sok éven keresztül tettem el befőtteket, de az utóbbi néhányban már egyre kevesebbet. A gyerekeim felnőttek,nekünk pedig a férjemmel már nem lehet bűntetlenül enni bármikor-bármit.
Tudom, a házilag eltett befőttnél kevés jobb létezik, de a cukor itt is cukor. A cukros befőttből készült sütemény  szintén tele van fölösleges kalóriával. Nem vagyunk aszkéták, szeretünk finomakat enni, de muszály válogatni. Hát, a befőttek és a sütemények kiszorulnak. Pontosabban nincsenek tiltó listán, csak mindenből kevesebb kell.
Amióta falun lakunk, van egy meggyfánk a ház előtt az utcán. Ez itt amolyan mindenki tulajdona, mert aki erre jár megrángatja, leszedi, eszik belőle. Ez nem is lenne baj, mert marad még, de sajnos vannak olyanok, akiknek nem számít, hogy érik-e már vagy sem, leszaggatják a félérett szemeket és eldobálják.
Ezért a férjem úgy döntött, hogy mihamarabb leszedi az alsó ágakról a gyümölcsöt.
Mivel hétköznap volt, nekem sajnos nem volt elég időm, hogy eltegyem, ezért kerestem egy több napos módszert.
Jó régen már tettem el konyakos meggyet, de nem tudom, hogyan? Most hasonlót találtam egy régi receptes újságban, de ez rummal készül.



Körülbelül öt kiló lett a kimagozott meggy, ezért a fagyasztóba is került belőle. Ezért gyorsan elpakoltam három fél kilós adagban, egy kevés maradt a mákos süteménybe.
Három kilót pedig egy nagyobb lábasba tettem és rászórtam két kiló kristálycukrot. Pontosabban, rétegezve.
Három napig naponta átkevertem. Ennyire volt időm, de ez így is nagyon jót tett a meggynek.
Ma fejeztem be az eltevést. Jó sok levet engedett és a cukor finom ropogóssá tette a szemeket. Ez persze nem olyan ropogós, hogy harsog a fogam alatt, de puhának semmiképpen sem mondható.
  • 3 kg meggy - kimagozva mérve
  • 2 kg kristálycukor


A rum egy külön értekezést érdemel. Nem vagyok rum szakértő, ez az ital valahogy elkerülte az érdeklődésemet. Nem szoktam koktélokat csinálni, kávéval sem iszom, ezenkívül nem tudom, mire jó még. A sütőrumot használom, de gyanítom,  hogy az is csak aroma.
Most, hogy venni akartam, megdöbbenve láttam, hogy olyan, mint rum, nincs is. Vagy ott nem volt, ahol én kerestem.
Volt különféle rumalapú szeszesital, amiben állítólag valamilyen 100%-os rum készítmény van és rum aroma.
Fél liter ebből 1700 ft volt.
Lehet, hogy a tudatlanságunk csapdájába estünk, de mi úgy döntöttünk, hogy veszünk inkább egy üveg fehér rumot.
Erre ugyan nem volt ráírva, hogy szeszesital és aroma, de nem vagyok benne biztos, hogy nem olyan.
Miből van a rum? Milyet kellett volna vennünk? Van egyáltalán középáras elfogadható minőség?

  • alaposan kimostam az üvegeket mosószeres vízzel
  • kiöblítettem szaliciles vízzel
  • mikróban megpróbáltam csírátlanítani
  • a meggy levét apránként leszűrtem és üvegekbe öntöttem
  • a meggyet kevés lével / mert még úgy is enged / szintén üvegekbe raktam és alaposan le is nyomkodtam
  • a meggyekre öntöttem a rumot, amíg teljesen el nem fedte
  • minden üvegre szaliciles vízbe mártott celofánt tettem és így csavartam rá a tetőket
Megtörölgettem őket, körbevágtam a fölösleges celofánt, felcimkéztem és eltettem a helyükre.


Egy hónap múlva használható, addig érnie kell.
Most nagyon szépek, remélem jók is lesznek és nem romlanak meg. Megtettem mindent a leírás szerint annak érdekében, hogy elálljanak télire.

A régi konyakos meggyemből, emlékszem megmaradt egy kisüveggel és több év után bontottam ki. A meggy ropogós volt, de egy kicsit veszített a finom meggyízből és fakó is lett, de a módszer valószínűleg működik.

6 megjegyzés:

  1. Idén is itt az ideje - köszönöm az ötletet. Azok a szép tetők merre kaphatóak?

    VálaszTörlés
  2. A tetők az üvegekhez tartoztak. Kaptam őket és eredetileg lekvár volt bennük a Lidl-ben.

    VálaszTörlés
  3. Szép napot! Ezt a receptet próbálom ki (már cukorban áll a meggy, 2 kg). Amit nem tudok: rumot kajtatok, de kb. mennyi kell? Köszönöm a választ. Megyeriné Zsuzsa

    VálaszTörlés
  4. Nekem ebből hat kisebb / nem volt fél liter / üveggel lett és kb. 2,5 - 3 dl rumot használtam fel. Pontos mennyiséget nem tudok, a lényeg, hogy jól lepje el a meggyet és zárja el.
    Nagyon nem szabad telerakni az üvegeket, mert a cukor még olvadozik és ki fog a lé folyni az üvegből.
    A másik fontos dolog a tisztaság. Sajnos nekem két üvegben felforrt a meggy, pedig szerintem egyformán csináltam mindent.
    Lehet, hogy ebben soknak tűnik a cukor, de kellemesen pikáns a savanyú meggy miatt.

    VálaszTörlés

  5. A rum a nádcukorgyártáskor fennmaradt melaszból, vagy közvetlenül a cukornád levéből erjesztett és lepárolt égetett szesz. A tiszta párlatot általában tölgyfahordókban érlelik, és gyakran karamellel színezik. Az évekig érlelt rumok elnevezése gyakran „ron añejo” („érlelt rum”) vagy „ron viejo” („idős rum”). Általában 37,5–60% alkoholtartalommal palackozzák.
    A világ rumtermelésének nagyobbik része a Karib-térségben és Latin-Amerikában összpontosul. Európában Franciaország, Spanyolország és Portugália rendelkezik komolyabb rumhagyománnyal, eredetvédett rumokkal.
    Eredetileg a könnyű rumokat főként koktélokban, míg az arany és sötét fajtákat magukban fogyasztották vagy konyhában használták, de ma már ez utóbbiak is inkább koktélösszetevőkként népszerűek. Hosszabban érlelt, felsőkategóriás rumok is léteznek azonban, melyeknek – például a minőségi whiskyhez hasonlóan – önmagukban vagy jéggel fogyasztva is magas az élvezeti értékük.
    A Karib-szigetek kultúrájának meghatározó eleme a rum, és gyakran a Brit Királyi Haditengerészethez vagy a kalózokhoz kötik. A rum fizetőeszközként is működött, például a rabszolgakereskedelemben, szervezett bűnözésben vagy felkelésekkor (például az amerikai függetlenségi háborúban vagy az ausztrál rumlázadás alatt.
    Az ALDI áruházak forgalmaznak Fehér- és barna rumot, elfogadható áron és minőségben.
    Remélem tudtam segíteni.
    Üdvözlettel:Faragó József

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm szépen! Érdekes volt. Valamennyi ismeretem volt a rumról, azt tudtam, hogy van igazi, finom rum és azt is, hogy van a konyhába való gyengébb.
    Azt nem tudtam, hogy a konyhába való rum-e még vagy csak rum aromás szeszesital.
    Ma már meg kell különböztetni a minőséget, de régebben nem volt ilyen jelölés .
    A fehér rumról azt gondoltam, hogy nemcsak rum ízű szeszesital, azért vettem azt.

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.