2012. október 14., vasárnap

Gőzgombóc köretnek vagy édesen


Na, ezt sem most akartam először elkészíteni!
Valahol az emlékeimben  él egy olyan kép, mintha már egyszer próbálkoztam volna vele, de ez egyáltalán nem biztos.
Csináltam már én olyat, hogy a tészta gombócokat rátettem a ragu tetejére, azután vissza a sütőbe és így főlt meg.
A klasszikus gőzgombóc emlékeimben, mint édesség szerepelt, mégpedig mákkal megszórva.
Tulajdonképpen ez így olyan, mint a knédli, de persze annak is meg van a saját receptje.

A másik visszatartó erő az volt, hogy nem tudtam, hogyan gőzöljem ki. Bambusz párolót akartam venni évekkel ezelőtt, igazi koncepció nélkül, de ma már tudnám használni, most viszont nem kapok.

a Desszert.eu  oldalon nagyon sok jó recept van, részletesen leírva, olyan szájbarágósan, hogy én is megértsem, sok képpel, hogy látványos legyen.
Itt kaptam egy ötletet arra is, hogyan gőzöljem a gombócaimat házilag, ha nincs hozzá semmim.
A recept is innen van, bár nem hiszem, hogy legközelebb ezt fogom betű szerint betartani, mert a lényeg itt a gőzben főzés. Aki szokott kelttésztát készíteni, annak nem jelent nehézséget a tészta összeállítása.


Gyönyörű gombócok lettek és kiderült, hogy lehet melegíteni, akkor is megtartja a lazaságát, nem esik össze, tehát nem kell görcsölni, hogy ilyet csak étteremben lehet enni.A két napos gombócot holnap fogom tesztelni!

a gőzölés kivitelezése a következő:

  • kell egy megfelelő méretű lábas, amiben elférnek a megduzzadt gombócok / magasságra is /
  • a lábas aljába tegyünk egy nagyobb pogácsa szaggatót/ fogó nélkülit / , ha ez sincs, akkor egy fölfordított kisebb hőálló tálkát
  • erre tegyük a csatos torta forma lapos lemezét
  • amikor forr a víz, egy sütőpapírt tegyünk a lemezre és erre rakjuk a gombócokat úgy, hogy elférjenek a főzés végén is
  • forrásban levő víz fölött főzzük 15-20 percig, de a fedőt nem szabad felemelni
  • a víz ne érjen a tésztához, csak alatta forrjon
Íme a desszert.eu receptje kb 14 darab / adaghoz---nekem csak 10 db lett

  • 20 dkg rétesliszt
  • 40 dkg búzaliszt
  • 1 tojás
  • 1tojás sárgája
  • 2 dkg só
  • 2 dkg cukor
  • 1 ek olaj
  • 2 tk rum / én nem tettem bele /
  • 2 dkg élesztő / 1 cs. szárított /
  • 3 dl víz / nekem ez kevés volt / 
Ha nagyobbak a tojások, lehet, hogy kevesebb víz kell, de a lisztek folyadék felvevő képessége sem egyforma.
Egy könnyen formázható tésztát kell kapnunk.

Az összeállított tésztát meleg helyen a duplájára kelesztjük, majd egy hengerré sodorjuk lisztezett felületen.
Annyi darabra vágjuk, amennyi  gombócot szeretnénk készíteni és kigömbölyítgetjük.
Nem kell újra keleszteni, lehet tovább dolgozni vele.
A gombócokat a forrásban levő víz tetejére tesszük és kigőzöljük.

Mártásos húsok körete, de lehet különféle mártogatósokhoz is enni kenyér helyett.

3 megjegyzés:

  1. Bocs,hogy beleokoskodom,de van egyszerűbb módszer is.Egy nagyméretű lábasra konyharuhát kötünk,természetesen víz van benne,a tetejére tesszük a gombócokat,ráborítunk egy tálat,vagy egy másik lábast,és készre főzzük.

    VálaszTörlés
  2. Isteni kenyérnek néztem a gombócaidat, még a pulykaragudon. Ezt meg kellene nekem is próbálnom, nagyon finom köret lehet.

    VálaszTörlés
  3. Kotaliza, ne haragudj, de nekem az nem egyszerűbb. A kötözgetés és a konyharuha mosás.......Tudom, hogy úgy is szokták főzni, de ez inkább munka-takarékos.

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.