2015. június 21., vasárnap

Ricottagombóc barnított zsályás vajban



Habkönnyű gombócok, sósan, fűszeresen, egyszerűen, fantasztikus ízekkel Jamie Olivertől.
Nem túró, hanem ricotta. Savóból készült zsírszegény és morzsás túró féle.
Nincs benne sem tojás, sem liszt, mégis összeáll. Annyira hihetetlen volt, hogy nekem is sikerülni fog, hogy muszáj volt kipróbálnom. 
Láttam, ahogy Jamie csinálta és láttam a végeredményt, mégis azt gondoltam, nekem nem jön össze.
Éppen volt itthon ricottám és zsályalevél is a fagyasztóban, szóval minden adott volt.
A vajat már én cseréltem le barnított vajra, mert nem bírtam megállni, hogy ne változtassak rajta valamit.



  • 50 dkg ricotta
  • 1/2 citrom reszelt héja
  • 10 dkg parmezán / - jellegű / sajt reszelve
  • 1/4 szerecsendió reszelve
  •  frissen őrölt bors
  • 10 dkg vaj
  • zsályalevelek
  • rétesliszt



A hozzávalókat alaposan összekeverjük és tetszőleges gombócokat formázunk belőle úgy, hogy jól összenyomkodjuk, miközben formázzuk.
Ne törekedjünk szabályos golyókra, ez nem igazán sikerül anélkül, hogy szét ne esne, de nem is kell, hogy szabályos legyen.
A golyókat egy olyan edénybe tegyük, amelyikben alaposan megszórhatjuk a liszttel és időnként óvatosan át is forgathatjuk úgy, hogy kissé be is legyenek takarva.
Én egy műanyag dobozban tároltam. Nekem 18 db lett ebből a mennyiségből.


Jamie szerint legalább nyolc órára tegyük félre, hogy összeálljon. Én úgy láttam, hogy már kb. három óra múlva is elég masszív lett a gombóc. Amikor kevertem át őket, nem akart egyik sem szétesni, de azért hagytam nekik időt bőven, mert én csak másnap főztem ki.

Ilyen szépek lettek, amikor kivettem a lisztből.


A liszt azért kell / gondolom, a rétesliszt sem véletlen / , hogy a ricottából kiszívja a nedvességet és egy vékony rétegben rátapadjon a gombócok felületére. Ezzel egy védőburkot képez a felszínükön.
Forrásban levő sós vízben főzzük ki és valóban elég 3 - 5 perc, a gombócok nagyságától függően.

Ezen a képen jól látszik, hogy a liszt milyen védőburkot képezett a gombócokon.

 Barnított vajat már régebben és többször készítettem, ezért úgy gondoltam, ha a gombóc sikerül, akkor megérdemel egy plusz ízt. Ez ugyanis egy kicsit karakteresebb --talán halványan mogyorósabb / --bár én nem érzek ilyet / ízt közvetít.
Ebbe a lesütött és átszűrt vajba tettem a zsályaleveleket és alacsony hőfokon kb. egy percig átmelegítettem benne.

Tálaláskor még szórhatunk rá reszelt parmezánt ill. ilyen jellegű sajtot.


Jamie szerint ezeket a gombócokat tehetjük olasz paradicsomos szószba is. Pl. arrabbiata szószba!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.